כלים לעצמאות כבר בגיל הרך

ילדים שמקבלים כלים לעצמאות מצליחים להיות נינוחים ורוגעים, הם שמחים ונהנים, החיים מחייכים אליהם. מתפתחת אצלם אחריות אישית, חשיבה יצירתית, יכולת פנימית לניהול עצמי ותחושת מסוגלות.

השבוע הייתי באחד מגני הילדים שאני מלווה, וראיתי ילדה שלא הפסיקה לבכות, למרות שהיה לה מוצץ בפה, שמיכי ביד אחת ובובת ארנבון ביד השנייה. למה היא בוכה? כי אחת המטפלות יצאה לחדר אחר. הילדה כל כך תלותית בכל כך הרבה דברים, כך שאם אחד מהדברים חסר לה, היא בוכה.

ילדים תלותיים מפתחים צורך מאוד חזק להיות בנוכחות של אדם או חפץ כדי להרגיש בטוחים. הם עלולים להרגיש עצבניים או לפרוץ בבכי כאשר מתנגדים לצרכים שלהם. לפעמים יש להם דרישות קיצוניות כמו להיות במגע עם הורה בכל רגע נתון.

מה כדאי לעשות?

כדאי לפתח כלים לעצמאות כבר בגיל הרך. ככל שנתחיל לטפח את "שריר העצמאות", כך הוא יתחזק ואף ישרת את הילדים גם בבגרותם.

אם כן, כדאי לפעול בצורה עצמאית ולעודד את היכולת לחשוב, להסיק מסקנות ולפעול באופן עצמאי ללא תלות באדם או בחפץ. זוהי מיומנות מרכזית המאפשרת לנו לפתח חשיבה בריאה, לפתח תפיסות ודעות עצמאיות ולפתח יכולת לקבל החלטות בצורה חכמה ואחראית.

מה קורה כשיש לילדים כלים לעצמאות?
ילדים שמקבלים כלים לעצמאות מצליחים להיות נינוחים ורוגעים, הם שמחים ונהנים, החיים מחייכים אליהם. מתפתחת אצלם אחריות אישית, חשיבה יצירתית, יכולת פנימית לניהול עצמי ותחושת מסוגלות.

חשיבה עצמאית מצריכה לחשוב מחוץ לקופסה ולהתמודד עם מצבים מסובכים באופן חכם ובלתי תלוי. היא מצריכה יכולת להפעיל דמיון ויצירתיות כדי לפתח פתרונות לבעיות בחיי היומיום של הילדים, כמו כן ילדים עצמאיים מצליחים להשיג את היעדים שלהם בצורה יעילה יותר.
בסופו של דבר, חשיבה עצמאית מאפשרת לנו להשתחרר מהתלות.

אחריות אישית מתפתחת כשילדים פועלים בצורה עצמאית ומקבלים החלטות על פעולותיהם, הם מפתחים יכולת לקחת אחריות על המעשים שלהם ועל ההשלכות שלהם.

ילדים המפתחים כלים לעצמאות גם מתפתחים עם חשיבה יצירתית ומסוגלים למצוא פתרונות חדשים לבעיות ולמצבים שונים בחייהם. ילדים שקיבלו כלים לניהול עצמי, אינם זקוקים לחפץ צמוד כמו מוצץ או שמיכי. הם יכולים להיות פחות תלויים באחרים ולהשתמש בכלים וביכולות שלהם לפתור בעיות ולהשיג מטרות עצמאיות.

לבסוף ואולי הכי חשוב, כלים לעצמאות יוצרים תחושת מסוגלות. הכלים מחזקים את האמון והתמיכה בעצמנו וביכולות שלנו לפתור בעיות ולהשיג מטרות.

השקת ספר חדש
לְהִתְבּוֹנֵן, לְהַקְשִׁיב, לִפְעֹל

מסע להדרכת הורים – תאוריות גדולות
במעשים קטנים.
מדריך לשיפור חווית ההורות, במטרה להשפיע לטובה על התפתחות הילדים.