7 סיבות – למה כדאי להקשיב?

למה כדאי להקשיב ואיך מקשיבים באמת? להיות בהקשבה זה לא רק לשמוע מילים.

"כמה פעמים אני קוראת לו? הוא לא מקשיב לי!! ממשיך לשחק בקוביות כאילו אני אוויר" אמרה עוד אמא באחת הפגישות בקליניקה. לעיתים  אני מחזירה בשאלה "איך את יודעת שהוא לא מקשיב? ו…איך הוא יודע מה זה להקשיב? בואי נחשוב יחד, אולי המודל שלו להקשבה הוא כאשר העיניים נעוצות במשחק כלשהו, כמו הסמארטפון?"

הקשבה היא כלי חשוב בתקשורת בינאישית בריאה.
תקשורת בינאישית היא רכיב אחד מתוך פיתוח העצמאות בגיל הרך.

למה כדאי להקשיב? מה קורה כאשר מקשיבים לילדים? שבע סיבות להקשיב לילדים.

  1. הרגשת בטחון: ילדים המרגישים שהם נשמעים, חשים בטוחים. הם מפיקים תחושת רגיעה ומוכנות לפתור בעיות ולהתמודד עם מצבים קשים.
  2. הפעלת הדמיון: כשמקשיבים לילדים ונותנים להם את תשומת הלב שלנו, הם מפעילים את הדמיון שלהם ומתחילים לדמיין את הדברים שאנחנו מתארים להם. זה חשוב להתפתחותם הקוגניטיבית וליצירת קשר עם העולם החיצוני.
  3. חשיבה חיובית: כשמקשיבים לילדים ומעניקים להם את מלא תשומת הלב, הם מפעילים חשיבה חיובית ומרגישים אהובים. זה מסייע להם להתחיל להתמודד עם דברים שלא תמיד נוחים להם.
  4. יכולת הבנה ותקשורת: כשילדים מקבלים תשומת לב ממבוגרים, הם מפתחים את היכולת להבין ולתקשר בצורה ברורה ומדויקת. הם גם לומדים לשאול שאלות ולבקש הסברים, כלי חיוני להתפתחותם הרגשית, החברתית והקוגניטיבית.
  5. אמפטיה: ילדים שמקשיבים להם, לומדים להקשיב לאחרים, בכך לפתח התחשבות ורגישות לצרכי האחר. הם גם מרגישים חיבור רגשי עמוק עם המבוגר שמקשיב להם, ועם החבר שהם מקשיבים לו.
  6. תחושת ערך: כשילד מקבל את תשומת הלב שלך ואת ההקשבה שלך, הוא מרגיש חשוב, שדעתו נחשבת וחשובה. הביטחון העצמי שלו עולה וגם ההערכה האישית .
  7. פיתוח יכולות תקשורת: כשיש לילדה מודל של הקשבה, היא תשתמש ביכולות התקשורת, ביטוי עצמי ותנהל שיח תקשורתי פתוח בשדה החברתי.

איך להקשיב? שלושה טיפים להקשבה לילדים.
הכתוב מתייחס לשני המינים.

  1. נוכחות – תני לילד את כל תשומת הלב שלך ותתמקדי במה שהוא אומר באופן מלא. לפעמים לוקח לילד זמן להעביר את המסר, למרות שהבנת, המתיני בסבלנות והשתדלי לא לברוח במחשבות למקום אחר.
  2. שיקוף והבנה – לאחר שהילדה סיימה משפט, אפשר לומר: "אני מבין ש…." ולחזור על המילים שהילדה אמרה. כך הילדה תרגיש שאתה מתחבר לדברים שנאמרו, היא תרגיש שאתה מקשיב לה ושאתה מבין את המצב שלה.
    זאת ועוד, השיקוף יעזור לה להבין את עצמה, את הרגשות והמחשבות שלה.
  3. פירוש – כשאת מקשיבה לילדה שלך, אל תפרשי את מה שהיא אומרה בצורה אישית. כלומר, נסי לראות את המצב מהצד שלה, מבלי להיות שיפוטית, או לחשוב שאת מבינה מה היא מרגישה, עדיף לשאול זאת.

להיות בהקשבה זה לא רק לשמוע מילים. אלא לתת תשומת לב לאדם שמולך. מערכת החושים קולטת מידע מהסביבה, חוש השמיעה הוא רק אחד מתוך מערכת שלמה, כדאי לתרגל הקשבה עם חושים נוספים. הקשבה שנעשית דרך כל החושים, היא הקשבה עמוקה ומלאה.

השקת ספר חדש
לְהִתְבּוֹנֵן, לְהַקְשִׁיב, לִפְעֹל

מסע להדרכת הורים – תאוריות גדולות
במעשים קטנים.
מדריך לשיפור חווית ההורות, במטרה להשפיע לטובה על התפתחות הילדים.